Dysgrafia...
Definícia
- Špecifická porucha písania ako grafomotorického prejavu, ktorá zapríčiňuje zníženú schopnosť až neschopnosť získať spôsobilosť písať
- Dysgrafik sa ťažko učí písať napriek tomu, že netrpí žiadnou závažnou zmyslovou ani pohybovou poruchou, nemá vážnejšie nedostatky v intelektovom vývine, má primerané sociokultúrne zázemie i adekvátnu výučbu
Dysgrafické ťažkosti môže zhoršovať: impulzivita, hyperaktivita, roblémová ovládateľnosť dieťaťa, precvičovanie ľavorukosti, nevyhranené používanie pravej a ľavej ruky
Základné predpoklady úspešného zvládnutia písania
- určitý stupeň vyzretosti dieťaťa - „školská zrelosť“
- určitý stupeň zrelosti CNS, hlavne šedej mozgovej kôry
- dobrá funkcia zrakového a sluchového analyzátora
- dobrá pohybová koordinácia a schopnosť sústrediť sa
Etiológia (príčiny)
Je veľmi podobná ako pri dyslexii - často ide o dysgrafiu na báze ľahkej mozgovej dysfukcie - drobné poškodenie mozgu, významné sú tu opäť i genetické súvislosti.
Klinický obraz pri dysgrafii
- Poruchy motoriky – hlavne jemnej motoriky , ale aj v kombinácii s hrubou mot.
- Porucha automatizácie pohybov
- Porucha motorickej a senzomotorickej koordinácie
- Poruchy zrakovej percepcie
- Porucha vizuálnej pamäti / neschopnosť zapamätať si tvar písmena
- Porucha priestorovej orientácie/ ťažkosti s usporiadaním písmen na papier
- Ťažkosti s plánovaním pohybu/písmeno vie samostatne napísať, ale nie je schopné ich spájať postupne a neprerušene
Symptómy (nemusia sa vyskytovať všetky znaky)
- Dieťa nedokáže správne napodobniť veľkosť a tvar písmena, deformuje ich
- Písmo je príliš veľké, malé, často ťažko čitateľné
- Písmo je kŕčovité, sú viditeľné znaky tremoru (písmo je akoby roztrasené)
- Vynecháva alebo pridáva niektoré detaily
- Písanie je nápadne pomalé, unavujúce, vyžaduje neúmerné množstvo energie
- Neschopnosť udržať líniu riadku
- Výrazná neúhľadnosť písaného prejavu, neúhľadná úprava prác a zošitov
- Výrazná neúhľadnosť písaného prejavu, neúhľadná úprava prác a zošitov
- Často škrtá, prepisuje písmená