Reedys - Špeciálno-pedagogická intervencia
Dyskalkúlia...
Definícia
- Špecifická porucha matematických schopností; dieťa sa nemôže naučiť počítať, hoci jeho rozumové schopnosti sú v medziach normy
- Žiak má výrazné problémy v chápaní číselných pojmov, chápaní a používaní matematických operácií, viaznu matematické predstavy, má ťažkosti v geometrii
- Neúmerne dlho pretrváva potreba rátať s oporou prstov, dieťa lipne na konkrétnych názorných predstavách
Dielčie problémy, ktoré sa u dyskalkulikov vyskytujú možno rozdeliť do nasledovných oblastí
- problémy s osvojovaním si čísloviek a ich používaním
- problémy v čítaní a písaní čísel
- zamieňanie poradia čísel (dieťa si mýli jednotky a desiatky, výsledok zapisuje opačne), ťažko chápe že číslo môže vzniknúť aj zložením(2+2) alebo rozkladom (4= 1+1+1+1)
- problémy v matematickej pamäti (ťažkosti s krátkodobým a dlhodobým zapamätaním si postupov potrebných na riešenie príkladov, úloh)
- pomalé počítanie, ktoré sa ani časom nezrýchľuje, neschopnosť riešiť príklady spamäti
- ťažkosti v chápaní matematických pojmov, vzťahov medzi číslami, pravidiel triedenia a zaraďovania čísel do číselného radu
- problémy s vytváraním a písaním čísla, v riešení slovných úloh i v pochopení merných jednotiek (meter, decimeter...) a počítanie úloh s nimi
Príznaky dyskalkúlie sú rozličné a podľa nich rozlišujeme tzv. typy dyskalkúlie
- Dyskalkúlia praktognostická
- Dyskalkúlia verbálna
- Dyskalkúlia lexická
- Dyskalkúlia grafická
- Dyskalkúlia operacionálna
- Dyskalkúlia ideognostická
= Copyright 2020 Reedys.sk =