Dyslexia...
Definícia
- Porucha prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať, aj keď sa dieťaťu dostáva bežného výukového vedenia, dieťa má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť
- Je podmienená poruchami v základných poznávacích schopnostiach (Svetová neurologická federácia, 1968)
- Jedná sa o najčastejšiu poruchu učenia, ktorá najnápadnejšie ovplyvňuje školskú úspešnosť žiaka
- Môže byť izolovanou poruchou, vzťahujúcou sa len na čítanie, ale častejšie je kombinovaná s inými špecifickými poruchami učenia
POZOR
- Nie každá porucha čítania je však špecifická ! Existujú viaceré príčiny zníženej úrovne čítania ako je napr. redukcia zrakovej ostrosti, absencia školského vyučovania, nízka stimulácia, nízka kvalita domáceho prostredia, individuálne nevyhovujúca vyučovacia metóda
- Pokiaľ ide o jej etiológiu, teda pôvod a príčiny vzniku, v súčasnosti prevláda názor o jednoznačnom organickom základe, ktorý tvoria drobné postihnutia rôznych oblastí mozgu a poruchy koordinácie a integrácie týchto funkcií. Za hlavnú organickú príčinu sa považujú zmeny mozgovej kôry na rozhraní spánkového a temenného laloka. Jej pôvod však môže byť aj genetický - výskyt tejto poruchy v rodine
Symptómy / čo je dôležité si pri podozrení na dyslexiu všímať
Výrazný nepomer medzi zvládnutím učiva v čítaní a v ostatných predmetoch
- nerozlišuje písmená podobné tvarovo (m - n, h - k, napr. meno - nemo, hora - kora)
- zrkadlovo podobné písmená (b - d, s -z, napr. dom - bom, sova -zova)
- zvukovo podobné písmená (d -t, b -p, napr. dúha -túha, brána- prána)
- má ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu
- prehadzuje poradie písmen, slabík a slov (napr. les -sel, šíp - píš)
- vynecháva alebo pridáva písmená, slabiky a slová (napr. vynecháva predložky, spojky, prehltáva, koncovky, komolí text)
- nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky, krátke a dlhé samohlásky, má ťažkosti v analýze a syntéze slov, dvojité čítanie, čítanie prerušované, trhané
Narušené sluchové vnímanie
Narušená sluchová analýza a syntéza, fonematická diferenciácia, ako aj sluchová pamäť - dieťa nie je schopné reprodukovať rytmické štruktúry, rozpoznávať dĺžky, problémy s intonáciou a melódiou vety
Zrakové vnímanie
Nepresné, dieťa zlyháva pri zachycovaní tvaru a jemných rozdielov, zlyháva zraková pamäť, očné pohyby sú zmätené a nepravidelné - preskakujú riadky a horšie sa orientujú v texte
Artikulačná neobratnosť a špecifické asimilácie hlások
Rečové poruchy - dieťa vie vytvoriť hlásky aj slová, ale artikulácia je namáhavá, ťažkopádna a ťažko zrozumiteľná + narušená artikulačná mikromotorika sa vzťahuje aj na jemnú motoriku ruky, preto sa k dyslexii pridáva aj dysgrafia a dysortografia
Jemná motorika
Ide o porušenú funkciu motoriky hovoridiel, ruky, zlyhanie vizuo-motorickej koordinácie
Nedostatky v určovaní polohy a miesta
Ťažkosti v používaní pojmov času a priestoru, s určením pravej a ľavej strany
Prídavné problémy
spôsobené opakovaným školským neúspechom - dôsledkom je negatívny postoj k čítaniu a k školskej práci vôbec, výskyt neuróz (pomočovanie, tiky), somatické poruchy (nechutenstvo, bolesti brucha, ranné vracanie), poruchy správania (záškoláctvo, agresivita); pocity menejcennosti
Porucha môže ovplyvňovať
- Rýchlosť čítania – dieťa lúšti písmená a hláskuje, neúmerne dlho slabikuje alebo naopak číta zbrklo, domýšľa si slová (pozor ! aj deti, ktoré čítajú primerane rýchlo môžu mať dg. dyslexiu - ak len prevádza tvar slova na zvukovú podobu a nie je schopné chápať obsah!)
- Správnosť –najčastejšie - zámena písmen tvarovo al. zvukovo podobných
- Techniku čítania -dvojité čítanie, dieťa nevie spájať písmená do slov
- Porozumenie čítanému textu - uniká obsah prečítaného textu
POZOR
Táto porucha je rezistentná na bežné učebné postupy a vynaložená energia konečnému efektu neodpovedá ! Vo vyšších ročníkoch je nesprávny spôsob čítania taký fixovaný, že trvá nesmierne dlho, kým dieťa prejde na správnu techniku čítania. Práve z tohto dôvodu je veľmi dôležité podchytiť dyslexiu čo najskôr!