Dysortografia...
Definícia
- Špecifická porucha osvojovania a uplatňovania pravopisných i gramatických pravidiel, ide o neschopnosť naučiť sa gramaticky správne písomne vyjadrovať napriek tomu, že dieťa má prijateľné rozumové schopnosti, primeranú výchovnú stimuláciu a výukové možnosti
Príčiny
Podobné ako pri dyslexii - poruchy dielčích funkcií môžu byť podobné až rovnaké , preto často dochádza k súčasnému výskytu
Symptómy / čo je dôležité si všímať
- Dieťa je neisté pri písaní, tvary písmen často opravuje
- Zamieňa zrkadlovo podobné tvary písmen (a - e, b - d)
- Ťažko rozlišuje tvarovo podobné písmená (m -n, h-k, b- d)
- Zamieňa zvukovo podobné hlásky (d -t, b- p, c- z)
- Vynecháva písmená v koncových spoluhláskach alebo dvojhláskach (ov - ou, ia - ja)
- V diktovaných slabikách či slovách píše iba niektoré písmená - väčšinou tie, ktoré sú zvukovo výrazné, alebo tie, ktoré si pamätá
- Syntéza a analýza slov je nezvládnutá
- Dieťa prehadzuje poradie písmen, slabík, slov (les -sel)
- Vynecháva alebo pridáva písmená, slabiky, slová
- Nerozlišuje mäkké a tvrdé slabiky (dy - di, ty - ti, ny-ni, ly -li)
- Nedodržiava diakritické znamienka -vynecháva čiarky, bodky dĺžne, mäkčene alebo ich umiestňuje na nesprávnom mieste
- Nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky
- Spája slová do jedného celku
- Porucha priestorovej orientácie/ ťažkosti s usporiadaním písmen na papier
- Ťažkosti s plánovaním pohybu/písmeno vie samostatne napísať, ale nie je schopné ich spájať postupne a neprerušene
Klasifikácia - typy dysortografie
Hypoaktívny typ
zdĺhavé písanie s množstvom pravopisných chýb - žiak sa pri bežnom pracovnom tempe v triede dostáva do časovej tiesne a robí veľa pravopisných chýb
Hyperaktívny typ
Vlastný akt písania a mentálne procesy zmyslovej analýzy a syntézy prebiehajú príliš rýchlo, bez kontroly a spätnej väzby množstvo pravopisných chýb, ktoré na prvý pohľad vyzerajú celkom „nezmyselne“