Reedys - Špeciálno-pedagogická intervencia
Špecifické poruchy učenia (ŠPU)...
Definícia
- Jedná sa o heterogénnu skupinu ťažkostí, ktoré sa prejavujú pri osvojovaní a používaní reči, čítania, písania, či matematiky
- Prejavujú sa neschopnosťou alebo zníženou schopnosťou naučiť sa čítať, písať a počítať pomocou bežných vyučovacích metód, v rámci priemernej inteligencie a primeranej sociokultúrnej príležitosti
- Majú neustále stúpajúcu tendenciu výskytu v detskej populácii
- Môže byť izolovanou poruchou, vzťahujúcou sa len na čítanie, ale častejšie je kombinovaná s inými špecifickými poruchami učenia
Klasifikácia ŠPU
- MKCH - 10: F 80 – 89 Poruchy psychického vývinu
- F 81 Špecifické poruchy školských zručností
- F 81.0 Špecifická porucha čítania (= dyslexia)
- F 81.1 Špecifická porucha hláskovania (= dysortografia)
- F 81.2 Špecifická porucha aritmetických schopností (= dyskalkúlia)
- F 81.3 Zmiešaná porucha školských zručností
- F 81.8 Iné vývinové poruchy školských zručností (= dysgrafia)
- F 81.9 Vývinová porucha školských zručností nešpecifikovaná
- pre všetky uvedené poruchy platí, že sa objavujú od raného štádia osvojovania si danej zručnosti, nie sú jednoducho dôsledkom nedostatočnej príležitosti učiť sa, nevyplývajú z mentálnej retardácie alebo senzorického deficitu a ich príčinou nie je získané poškodenie mozgu alebo ochorenie
- ŠPU sa môžu vyskytovať samostatne, ale často tvoria komplex porúch najčastejšie dyslexia, dysgrafia a dysortografia
- majú individuálny charakter, vznikajú na podklade dysfunkcií centrálnej nervovej sústavy (CNS)
- sú jedným z druhov narušenej komunikačnej schopnosti (NKS) ako narušenie grafickej stránky reči
- vyskytujú sa pomerne často na podklade syndrómu ĽMD vo svojej hypoaktívnej alebo hyperaktívnej forme, ktorý sa v súčasnej terminológii označuje ako syndróm poruchy pozornosti (ADD) alebo syndróm poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou (ADHD)
= Copyright 2020 Reedys.sk =